Najem to znakomity sposób na inwestycję i pozyskiwanie regularnych dochodów – pod warunkiem, że inwestor trafi na uczciwych i spokojnych lokatorów. Niestety, niekiedy zdarza się, że najemca wykorzystuje przyjazne dla niego prawo i zwleka z zapłatą należności właścicielowi. Początkowo drobne opóźnienia w regulowaniu czynszu stają się coraz częstsze i bardziej dotkliwe dla wynajmującego. Czasami nierzetelny mieszkaniec zalega również z regulacją opłat w spółdzielni lub wspólnocie i opłacaniem faktur za wykorzystane media. Upomnienia ze strony właściciela prowadzą tylko do obietnic bez pokrycia ze strony dłużnika, a nieopłacone należności za wynajem lokalu nieubłaganie rosną.
Im dłużej pozwoli się lokatorowi na zaleganie z opłatami, tym bardziej niefrasobliwy stanie się jego stosunek do podjętych zobowiązań. Rosnące zadłużenie coraz trudniej będzie mu spłacić. Z kolei wynajmujący zszarpie sobie nerwy, zmarnuje czas, oraz poniesie dodatkowe straty finansowe – przecież on także ma zobowiązania wobec usługodawców i skarbówki, a nieraz także ratę kredytu do spłacenia. Warto więc zabrać się za sprawną windykację, gdy tylko pojawią się problemy.
Przy drobnym poślizgu z regulacją czynszu najmu można oczywiście – i warto – przypomnienie wysłać problemowemu najemcy osobiście, przy pomocy SMS lub maila. Gdy jednak nie przynosi to oczekiwanych rezultatów, najlepiej powierzyć ściąganie długu z tytułu umowy najmu profesjonalistom. Takie rozwiązanie niesie ze sobą szereg zalet.
Wynajmujący oszczędzi sobie dużo czasu i nerwów, gdy z dłużnikiem będzie rozmawiał windykator, a wierzyciel uniknie bezpośredniego kontaktu. Często zdarza się, że już po pierwszym kontakcie ze specjalistą od odzyskiwania wierzytelności lokator zaczyna poważnie podchodzić do podpisanej umowy i zaczyna terminowo opłacać odstępne. Ponadto, windykatorzy mają opracowane techniki prowadzenia rozmów z nierzetelnymi klientami, oparte na znajomości psychologii, prawa, oraz latach doświadczeń. Zrozumienie rozmówcy, opanowanie technik negocjacyjnych oraz orientacja w przepisach prawa przynoszą lepsze rezultaty, niż krzyk i łajanie. Ponadto, profesjonaliści wiedzą, kiedy najlepiej wysłać dłużnikowi upomnienie listem poleconym, tak aby w razie konieczności można było jak najszybciej podjąć kroki prawne.
W przypadku opóźnień w regulowaniu czynszu za najem lokalu przez klienta, warto jak najszybciej reagować. Zdecydowana postawa właściciela, oraz szybkie przekazanie sprawy doświadczonemu windykatorowi, pozwolą na sprawne odzyskanie należności lub zminimalizowanie strat.